Foto: CHUNYIP WONG

Ålesund som studentby

Ytre kunstfagskole ligger midt i Ålesund – en by i Møre og Romsdal fylke, med 47 000 innbyggere. Byen ligger vakkert og vindfullt til, mellom fjord og fjell.

Jugendstilbyen

Ålesund er kjent for den unike jugendstilarkitekturen som kjennetegner bysentrum. En stor bybrann herjet i 1904, som førte til at 850 bygninger forsvant. Byen måtte gjenreises på kort tid, og mellom 1904-1907 oppstod et helt nytt bysentrum. Gjenreisningen ga et unikt arkitektonisk uttrykk, og man ser en lokal variasjon av jugendstilen i et lite område.

Foto: Maylat

Et studentmiljø i utvikling

Ålesund er en studentby i vekst og har sin egen studentsamskipnad Sit Ålesund. Våre studenter er medlem av studentsamskipnaden og har tilgang til alle velferdstilbudene som Sit tilbyr. De har blant annet rimelig medlemskap i studentsamskipnadens eget treningssenter lokalisert på NTNU. Hos Sit kan du også få veiledning hos studentlivsrådiger, samt få mulighet til å søke studentbolig. Du kan også besøke Banken studenthus hvor det arrangeres ulike sosiale aktiviteter. Tilbudene er stadig i utvikling og Studentsamskipnaden skal snart få et nytt bygg ved NTNU campus. Dette vil blant annet inneholde studenthybler som du som student kan søke på. Campus Ålesund utvikles til å bli et urbant, utadrettet og miljøvennlig knutepunkt.

Ålesund har i tillegg et eget studentersamfunn, ÅSS. De står blant annet bak festivalen U-KA og flere andre sosiale aktiviteter. Som student kan du engasjere deg som frivillig i ÅSS og være med å påvirke studiemiljøet i Ålesund.

Kunst- og kulturbyen Ålesund

Som kunststudent i Ålesund blir du godt kjent med byen, studentmiljøet og de aktive kunstnerne her. Vi har et nært samarbeid med flere kulturelle aktører, som Jugendstilsenteret og KUBE, KHÅK kunsthall og Aggregat kunstnerfelleskap. Skolen vår er med i Mottaket, en sammenslutning av 22 profesjonelle aktører fra kunstfeltet i regionen, med lokaler i Torghallen. Alt ligger i kort gåavstand til skolen og er flittig besøkt av både studenter og lærere.

Hvert år arrangeres Høstscena, en kulturfestival som viser et bredt spekter av kunst- og kulturelle arrangement. Ofte engasjerer våre studenter seg som frivillige under festivalen, eller deltar som besøkende.

For den teaterinteresserte tilbyr byen vår flere ulike forestillinger. Følg med på Teatret Vårt sine forestillinger eller besøk teaterfabrikken for et show. Parken kulturhus bidrar også til kulturlivet i Ålesund og byr på konserter, forestillinger, foredrag og andre kulturelle innslag. Ta en titt i deres kulturkalender for kommende arrangementer.

For den konsertglade skjer det mye i Ålesund med konserter og festivaler hele året. Se bare på festivalen Jugendfest som arrangeres rundt skolestart hvert år. I tillegg kan Terminalen byscene friste med både nasjonale og lokale artister på plakaten.

Er du historieinteressert? Viti har en rekke museer i Ålesund og ellers i regionen. Ønsker du å engasjere deg? Delta på Ålesund Pride og Bygdepride.

For mer informasjon om kulturelle tilbud i byen har Bypatrioten en innholdsrik kulturkalender.

Natur og aktivitet

I Ålesund er du tett på natur, du har både fjell og fjord rett utenfor døren. Fra byparken kan du gå opp byfjellet Aksla, og opp til utkikkspunktet Fjellstua. Herfra får du panoramautsikt over kysten og fjellene.

Foto Glenn Pettersen

Hva med å ta en tur til Atlanterhavsparken akvarium og vitensenter for å hilse på pingviner og fisk, eller dra til Alnes fyr for å male eller drikke en kaffi? I Ålesund er du ikke langt fra en rekke verdenskjente turistattraksjoner: Fuglefjellet på Runde, Hjørundfjorden, Sunnmørsalpane, Stadlandet, Loen Skylift – og la oss ikke glemme Geirangerfjorden. Les mer om hva du kan finne på i vårt nærområde hos Visit Ålesund. I tillegg til reisemål og aktiviteter har de en oversikt over caféer, utesteder og arrangementer.

Den norske turistforening avdeling Sunnmøre drifter dessuten flere turisthytter i fylket, og holder ulike kurs og turer for den turinteresserte.

Foto JulPo

Er du mer glad i innendørs aktiviteter? Sjekk ut Moa svømmehall og Bybadet. Ålesund har også et aktivt klatremiljø gjennom klatreklubben i Ålesund og Buldrehallen. Og for deg som liker å surfe, har Ålesund mange bra «surfespots».