EPILOG

Det store norske leksikon definerer «Epilog» som et sluttord, etterord eller en avslutningstale.

Det defineres også som sluttkapittelet i en bok, og det er akkurat det utstillingen EPILOG er for avgangsstudentene ved Ålesund Kunstfagskole; det avsluttende kapittelet for studietiden i Ålesund. I 7 uker har de jobbet med hver sine vilt forskjellige prosjekter med tematikker som menneske i møte med natur, kropp, og psykisk helse, som nå har resultert i en utstilling som markerer slutten ved ÅKFS, og enda viktigere; starten på 13 individuelle kunstnerstemmer.

Epilog er som den siste akkorden i en symfoni, den siste setningen i en roman, eller det siste penselstrøket i et maleri. Tittelen bærer en vekt av avslutning, men også en invitasjon til ettertanke. Epilog er studentenes sjanse til å sette prikken over i'en, å gi mening til det som har vært, og å reflektere over veien de har valgt å gå.

Men Epilog er også mer enn bare en oppsummering av det som har vært. Den gir oss muligheten til å spørre: Hva har vi lært? Hvordan har vi vokst som individer? Har vi levd i samsvar med våre verdier, eller har vi latt oss drive av ytre påvirkninger?

Dette er tematikker som studentene har reflektert over i sine avgangsprosjekt. Katalogen for utstillingen kan du lese her: Epilog 2021 (14,7 MB)