Bortgjemte rom

“Your profession is not what brings home your weekly paycheck, your profession is what you’re put here on earth to do, with such passion and such intensity that it becomes spiritual in calling.”

- Vincent van Gogh

Så var vi kommet til mai, 2023, og andreårsstudentene ved Ytre Kunstfagskole har sin avgangsutstilling. Den har vi kalt Bortgjemte Rom: Det nære, det fjerne, det menneskelige. Vi har alle rom inni oss. Ting vi kanskje ikke er så gode på å vise fram, eller ting vi helst vil holde for oss selv, kanskje det er skummelt og ubehagelig å åpne døren og invitere folk inn. Eller kanskje vi har glemt veien inn. Eller, er det et helt ordinært rom, et som alle har, som er så ordinært og
«kjedelig» at det ikke er spennende nok å nevne i samtaler med hverandre.
Hva inneholder dette rommet for deg? Kanskje i disse verkene kan du finne fragmenter av en nøkkel som kan låse opp døren.

I to år har vi gått her ved Ytre Kunstfagskole. Hvem vet hvor mye frustrasjon og glede og latter disse veggene har vært vitne til før oss. Men det vi står igjen med, er all lærdommen og vennskapene vi har fått i det lille gule huset på toppen av bakken. Vi har lært at det ikke er så farlig om en ikke fullfører et verk, eller om den tar en annen vei enn du antok da du begynte,
selve prosessen er det viktigste. Vi kom hit fordi vi hadde noe inni oss, en stemme, en følelse, et kall, noe som måtte ut. Vi er ikke kunstnere fordi vi ikke har noe annet å gjøre, heller ikke fordi verden trenger kunstnere, men for vår egen del. Å frigjøre den stemmen vi har i oss, kanskje drømmen var å lage noe som betydde noe for andre, men først måtte vi lære å lage noe som betydde noe for oss. Jeg tror ikke vi visste den augustdagen i 2021 at vi hadde to så fine år foran oss, og det er vemodig at veien tar slutt. Men vi vet at ved enden av stien finnes et nytt veikryss, så får vi se hvor veien går videre.

Katalogen til utstillingen kan du lese her: Bortgjemte rom (11,6 MB)