Studentlivet hos Ytre

Et godt studiemiljø betyr mye for en god hverdag. Som student på en liten skole som Ytre kommer alle tett på hverandre, både lærere og studenter. Vi blir godt kjent både faglig og menneskelig. Hos oss blir alle sett og det er viktig at du har det godt her, både i skoletiden og på fritiden.

Et godt skolemiljø er viktig for læring

Kunst er noe som rører ved oss som mennesker. For å kunne utforske dette aspektet som student trenger du å være trygg på de som er rundt deg. Trivsel og et godt skolemiljø fører til at vi alle har det bra. Felles trivsel er dessuten bra for egen læring. Derfor er et godt skolemiljø svært viktig for oss hos Ytre kunstfagskole.

Ved oppstarten av hvert skoleår fokuseres det på at dere skal bli kjent med hverandre. Som ny student knytter du kjennskap til egen klasse, andreklassen, lærerne og administrasjonen. Her oppstår langvarige vennskap, men også faglige relasjoner. Nettverket du bygger hos oss kan påvirke oppdrags- og jobbmuligheter etter studietiden. Ikke minst vil det å ha et faglig nettverk gjøre at dere i eget kunstnerisk virke og i arbeidslivet ellers kan lære av og inspirere hverandre. Kanskje er det nettopp gjennom nettverket du bygger hos oss at du møter din fremtidige kollega eller samarbeidspartner?

Sosialt på skolen, også etter skoletid

Som student får du eget nøkkelkort som gir tilgang til skolens lokaler mellom 07:00 til 11:00. Vi oppfordrer våre studenter til å arbeide med prosjekter på skolen også på kveldstid. Dette er både sosialt og faglig relevant, en får muligheten til å lære av hverandre på tvers av klasser. Studenter som bor på hybel er ofte aktive brukere av skolen utenom skoletid. Det er nemlig slik at stemningen ofte blir mer avslappet og sosial på kveldstid. Studentene har egen kantine hvor de kan lage mat. Noen kvelder spilles det brettspill, en ser på film eller samles til middag. Andre kvelder gjøres det kanskje aerobic eller yoga i tegnesalen. Eller kanskje sitter alle dypt konsentrert og arbeider i sin egen verden?

På denne måten blir Ytre mer enn en skole, det blir et sted man møtes, føler seg hjemme og ønsker å være. Det er nemlig studentene våres som utgjør selve Ytre kunstfagskole.

Sosiale og faglige arrangementer

I løpet av året foregår det mange små og store aktiviteter på skolen vår. Studenter og studentrådet vårt er aktivt med på å arrangere ulike skolefester og happenings. Både Día de Muertos, Halloween- og kostymefester, spill- og filmkvelder har blitt arrangert hos oss på studenters initiativ.

I tillegg arrangerer skolen ulike faglige sosiale arrangement som kunstnersamtaler og workshops som skal sikre studenter et sosialt tilbud på et faglig høyt nivå. Anja Dahle Øverbye, Lisette Escobar og Gabriel Johann Kvendseth er eksempler på kunstnere som har besøkt Ytre for å gi oss et innblikk i sine kunstnerskap.

Noen ganger drar vi på turer, som båttur til idylliske Lille Kalvøy, eller på atelierbesøk til lokale kunstnere og atelier i nærområdet. Er det fint vær hender det at vi griller i fjøra eller lager sommerfest i bakgården.

Studentgalleriet Indre

Indre er vårt studentdrevne galleri som utelukkende viser studentarbeid. Galleriet er drevet av gallerigruppa som er en aktiv pådriver og inviterer til utstillinger, åpninger og tilgjengeliggjør galleriet vårt for besøkende utenom skoletiden. Galleriet driftes av studenter i både første- og andreklassa og gir god erfaring i teamarbeid, kuratering- og utstillingspraksis og formidlingsarbeid både i skolesammenheng og på sosiale medier. Følg gjerne indre.galleri på instagram for et innblikk i arbeidet til gallerigruppa.

Biblioteket

Vi tørr påstå at vi har et av de mest innholdsrike kunstbibliotekene i fylket, med nærmere 2000 kunstfaglige bøker innen et vidt spekter av ulike medium og tema. Bibliotekets bøker dekker både malerkunst, tegnekunst, tegneserier, skulptur, kunstteori og filosofi, arkitektur, design og mye mer. Vi kjøper årlig inn godt over 80 bøker og biblioteket er dermed konstant i utvikling og følger med på trender innen kunstverdenen i inn- og utland.

I tillegg abonnerer skolen på flere nasjonale og internasjonale tidsskrifter som er tilgjengelig på biblioteket. For tiden har vi abonnement hos Numer, norsk tiddsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst, magasinet Fotografi, Kunsthåndverk og magasinet Kunst.

Besøk oss på Ytre kunstfagskole

Ta kontakt dersom du er interessert i å studere hos oss. Du er mer enn velkommen innom på besøk både for å snuse på livet her, og for å spørre om ting du lurer på.