Studietur til La Biennale di Venezia

Det klør i reisefingrene våre, passet er sjekket og vi er endelig klare for å reise på studietur til utlandet. Studieturer er en viktig del av Ytres faglige opplegg og sikrer at studentene våres holder seg oppdatert på hva som rører seg i verdens samtidskunst, og åpner dører med tanke på inspirasjon og eget arbeid. På studieturen både reiser og bor vi sammen, og knytter tette bånd og opplever stor kunst i felleskap.

Målet for andreklassens tur i år er Venezia, en av Italias vakreste byer. Med båt eller til fots kan du oppleve en liten by med totalt 118 små øyer som er adskilt av kanaler og over 400 broer. Dette er byen uten en eneste bil. Både utrykningstjenesten, taxi og buss skjer via båt. Arkitektonisk og kunsthistorisk er Venezia en variert by med flotte kirker, et eget kunstakademi og et hav av små gallerier og utstillingslokaler. Det er likevel en spesiell begivenhet som gjør Venezia til hele kunstverdens hovedstad hvert annet år, nemlig La Biennale di Venezia, Veneziabiennalen. Hele byen snus på hodet og tiltrekker seg kunstnere, kunstkritikere og andre interesserte til å både se og vise det fremste av internasjonal samtidskunst.

Veneziabiennalen er en enorm samtidskunstutstilling som startet opp i 1895. Totalt over 30 land har sin egen faste paviljong, tillegg til to store kuraterte hovedutstillinger på Arsenale og Giardini. Det er prestisjefylt å bli håndplukket til disse utstillingene, og norden har sin egen paviljong tegnet av arkitekten Sverre Fehn. Nytt for i år er at den nordiske paviljongen er omgjort til den samiske paviljong, og viser arbeid utelukkende av samiske kunstnere, Pauliina Feodoroff, Máret Ánne Sara og Andres Sunna.

Etter to år med pandemi har biennalen vært etterlengtet verden over, og i år er viktige internasjonale kunstnere som Anselm Kiefer, Marlene Dumas, Joseph Beuys, Raqib Shaw blant navnene som holder kunstutstillinger i tillegg til kunstbiennalen. Vi gleder oss til å ta med vår flotte andreklasse til Venezia i mai, følg oss på Instagram og Facebook for et innblikk i turen vår.

Her kan du lese mer om Venezia biennalen:

Venezia Biennale