Avgangsutstilling 2016: Nivå 6

Maleri, installasjon, brevveksling, skulptur, performance, porselen, papir, tegneserie, tatovering, tegning, tekstil, arkitektur. Avgangsutstillingen 2016 siktet seg rett inn på Nivå 6, og fant sted i kunstfagskolens rustikke lokaler i Moloveien 22.

Dersom vi skal snakke om en slags rød tråd gjennom den innholdsrike utstillingen så må det være installasjoner og naturmaterialer. Denne klassen har gjennom året arbeidet mye med kunst i natur, utendørs lydinstallasjoner, organiske materialer og gjennbruk. Avgangsutstillingen viste tydelig at disse prosjektene hadde satt spor hos studentene våre. Utstillingen bærer også s preg av at studentene er eksperimentelle. De utforsker materialer og ideer, de viser sine særinteresser og de har lært mye.

Nivå 6

Tittel på årets avgangsutstilling er «Nivå 6». Denne tittelen viser til diskusjonen om studiepoeng for studenter i fagskole. All skole og utdanning i Norge er delt i 8 nivå der videregående skole er nivå 4, fagskole er nivå 5 og bachelor nivå 6 osv. Fagskolen er en del av høyere utdanning og skiller seg fra bachelor ved å ha en mindre akademisk, og mer praktisk og yrkesrettet tilnærming til fagene. Studentene våre er provosert over at deres utdanning ikke krediteres med studiepoeng på lik linje med den akademiske tilnærmingen. Så hva betyr så egentlig disse nivåene? Dette ønsker de vi skal gruble over når vi ser den flotte utstillingen de har laget.

Eksamen

Studentutstillinger er ikke som andre utstillinger. Arbeidene som stilles ut spenner i alle slags retninger og utstillingene preges ofte av en enorm frodighet. Slik er det også her hos oss. Våre 14 avgangsstudenter har gjennom 9 uker jobbet med egenvalgte prosjekter basert på sine interesseområder. Prosjektperioden er Ålesund kunstfagskoles eksamen. Studentene har skrevet sin egen oppgave, løst oppgaven, og det å lage stor utstilling er også en del av eksamen. Så nå er vi altså der. Utstillingen fyller de store rommene, spotlysene er på og studentene viser seg frem gjennom sine arbeid.

Bilder fra utstillingen