Vi er Ytre

Vi er kunstfagskolen i utkanten. Her kan du gå kunstskole tett på storslått natur med base i eventyrvakre Ålesund.

Hvordan ser dette ut? Følg oss på instagram

Skolen ligger her ytterst, på kanten av Norge, og vi syns dette er et utmerket utgangspunkt for å oppdage og utvikle kunstneriske stemmer. Man er langt unna storbyene med sine trender, høye tempo og hvor man fort kan forsvinne i mengden. Her hos oss blir man sett og hørt uansett hvor lavmælt, eller støyende man er. Skolen vår er liten og dette gjør det lett for lærerne å se, og lære å kjenne den enkelte student. Individuell faglig oppfølging er standarden her hos oss.

Ytremetoden

Det helt spesielle ved Ytre kunstfagskole er skolens beliggenhet. Den ligger i vakre Ålesund med storhavet rett utenfor, med øyer og skjær på den ene siden, men også med bratte fjell og dype fjorder på den andre siden. Vi bruker stedet og omgivelsene våre i undervisningen gjennom hele studiet. Dette kan være at vi er ute og skisser eller observerer, eller at vi besøker steder eller mennesker med historier og kunnskap som vi tar med oss inn i oppgaver eller prosjekt. Det kan også være at vi samarbeider med kunstnerfellesskap eller andre fagmiljø. Vi har flere slike samarbeid rundt omkring på Nord-Vestlandet, og kaller disse stedene for våre satellitter. Dette er, kort fortalt, Ytremetoden.

Det er flere grunner til at vi har valgt denne tilnærmingen til kunststudiet. En grunn er at det er så sykt vakkert og spektakulært her at vi bare må. En annen er at kunstneren rolle alltid vil være å se verden fra der kunstneren er, eller opplevelser og kunnskap kunstneren har med seg. Da er det også viktig å se på hvor en er i kunstutdanningen. En annen grunn er at en kunstner som gjennom studietiden har lært hvordan man orienterer seg vil ha god nytte av dette når man skal etablere seg.