Måsen – større enn det meste

Ålesund kommune ønsket seg et nytt landemerke i byen og tok kontakt med Ytre kunstfagskole. Prosessen tok nesten to år; men landemerke ble det.

Vi var her først

Tidligere hadde 2.klassen vår et stort oppdrag å løse. Det 13 meter høye veggmaleriet «Vi var her først» er resultatet av et slikt oppdrag. Ålesund kommune ønsket en utsmykning av veggen og vi gikk i gang med prosessen.

Ålesund er omringet av hav og for noen år siden hadde byen et fuglefjell midt i sentrum, dette ble på et tidspunkt fjernet og mye av byens fugler forsvant. Da studentene startet med research for prosjektet ble historien til bygget, plassen, og byen viktig. Studentene jobbet frem egne ideutkast til utsmykking og disse ble så presentert for en jury. Juryen bestod av en lærer fra Ytre Kunstfagskole, en billedkunstner, en representant for Ålesund Kommune og en representant fra huseierne. Juryen valgte utkastet «Vi var her først» av Ole Petter Ferstad.

Ole Petter Ferstad ideutkast. Her er juryens kommentar til Ole Petters forslag:

«Prosjektet spiller på fuglefjellet som er borte, og husene som har tatt plassen. Juryen liker bevegelsen i fuglen. Det er uro i den. Den er godt tegnet og fungerer både nært og på avstand. Dette har potensiale til å bli et landemerke. Motivet er tvetydig i uttrykket. Tittel og verk i kombinasjon er viktig her. Det kunstneriske er godt ivaretatt. Prosjektet kommuniserer godt med historien.»

Så startet prosessen med å finpusse på utformingen og revurdere materialbruken. Den opprinnelige ideen var at fuglen skulle lages i metallplater men en 100 år gammel murvegg vil ikke tåle så mye boring. Så den nye planen ble å male opp motivet i varme farger.

Etter at prosjektet ble valgt gikk alle studentene sammen om å jobbe med forberedelsene. Noen jobbet med fargeutprøving, noen digitaliserte motivet, noen jobbet med store sjablonger med motivet. Ekstra spennende var det å projisere motivet opp på veggen en mørk kveld. Alt endrer seg når det blir stort. Men vi syns motivet ble spektakulært og flott oppe på veggen.

Søknadsprosesser, godkjenning av utforming fra både kommune og fylkeskonservator tok tid. Så skulle den slitne gamle muren flikkes på og males. Sommeren 2015 var alt klart for å realisere prosjektet. Ved hjelp av de store sjablongene fikk Ole Petter og hjelper Ralph Christensen plassert motivet opp på veggen i løpet av en dag. De neste par ukene ble motivet malt opp og måken fikk på nytt en sentral plass i Ålesund sentrum.

Den offisielle avdukingen av utsmykkingen skjedde ved at man på seremonielt vis pepret veggen med vannballonger.