Hvorfor studere ved Ytre

Det er mange gode kunstutdanninger i Norge, både fagskoler, høyskoler og andre typer. Da kan det være vanskelig å vite hvilken skole og utdanning som passer best for deg.

For å finne ut av dette kan det være lurt å tenke gjennom hva du vil ha ut av utdanningen du tar. Dersom du har tanker om hva du skal bruke utdanningen til, eller hva som interesserer og engasjerer deg, kan dette være gode pekepinner.

Hvorfor Ytre?

• Fordi du har et ytringsbehov

og ...

• fordi du vil jobbe praktisk med kunst.
  • fordi du ikke vil gjøre det samme som alle andre.
  • fordi du vil være i et kunstnermiljø.
  • fordi du foretrekker småby, natur og en liten skole fremfor den store bymaskinen.

Her ved Ytre har vi drevet med kunstutdanning i mange år, faktisk helt siden 25. januar 1989. Studiet har endret seg i takt med tiden og i takt med våre ønsker om å skape en kunstnernær utdanning som kan brukes til noe. Vi har valgt navnet Ytre fordi det er det våre studenter skal gjøre. De skal ytre seg gjennom sin kunst. Og vår jobb er å gi studentene det de trenger for å klare dette, og for å klare å «heve stemmen» fra sine ståsteder. Fra alle steder i landet. Vi har troen på at studenter som blir kjent med fagmiljøet og det som møter dem som kunstnere utenfor skolebygget, vil stå stødig og klare seg bedre når de er ferdige hos oss. Praktisk og yrkesnær er to stikkord for oss.

Skolen ligger her ytterst, på kanten av Norge, og vi syns dette er et utmerket utgangspunkt for å oppdage og utvikle kunstneriske stemmer. Man er langt unna storbyene med sine trender, høye tempo og hvor man fort kan forsvinne i mengden. Her hos oss blir man sett og hørt uansett hvor lavmælt, eller støyende man er. Skolen vår er liten og dette gjør det lett for lærerne å se, og lære å kjenne den enkelte student. Individuell faglig oppfølging er standarden her hos oss.

Kort oppsummert, dette får du hos oss

• Mange teknikker fra bunnen av
  • Lærerne som underviser gjennom å demonstrere bruk av materialer og verktøy
  • Du kommer raskt i gang med praktisk arbeid
  • Fremgangsmåter for å utvikle ideer og sette disse ut i praksis
  • Du lærer å knytte ideer til materialer og materialer til ideer.
  • Kunsthistorien fra hulemalerier frem til 1990-tallet
  • Du lærer å forstå samtidskunsten
  • Du lærer å snakke, og skrive, om kunst
  • Arbeide med kunstprosjekter stedsspesifikt