Om skolen

Ytre kunstfagskole er en liten skole som vil mye. I sentrum av alt vi gjør står selvsagt studentene våre. Vi både utfordrer og løfter dem, slik at hver og en skal nå sitt mål. Vi er lokalisert på toppen av Hellebakken, midt i Ålesund – som betyr at vi har en av Ålesunds beste utsikter. Her ser du hav, by, fjell og solnedgang. Naturen nært på og byen utenfor døren.

Ålesund er en liten by helt ytterst ved havet på Sunnmøre. Etter at byen brant ned i 1904 ble den bygd opp igjen i Jugendstil, eller Art Nouveau. Dette har gitt bysentrum et nesten eventyraktig uttrykk, et nydelig sted å bo som kunst- og arkitekturinteressert. Når du vandrer i gatene her bør du absolutt huske å se opp mot husmønene!

Ytre kunstfagskole sitt hovedlokale ligger i Hellegata 12, med kort gangavstand til det meste i Jugendbyen vår, blant annet det mye avfotograferte Brosundet som deler sentrum i to.

Lokalene våre

Lokalene våre er ikke så store, men takhøyden er det dimensjoner over. Vi omtaler derfor like godt alle rommene våre som saler:

• Tegnesalen
  • Speilsalen
  • Småsalen
  • Skulptursalen

Oppunder taket har vi en hems som går gjennom hele bygget. Her har studentene som trenger ekstra rom for konsentrasjon en mulighet til å trekke seg tilbake, nesten som en liten lesesal. Vi har i tillegg er fotostudio og en fantastisk takterrasse på denne etasjen.

På skolen har vi et bibliotek som vår engasjerte bibliotekar, Hilde, har ansvaret for. Vi er ganske sikre på at vi kan si at vi har det største kunstbiblioteket mellom Bergen og Trondheim

Bygget har preg av over 30 år av kunstnerliv, HELDIGVIS. Dette gjør at vi har en frihet som du ikke har i nyere bygg. Historien i veggene, den sentrale beliggenheten og den fantastiske utsikten gjør at vi er svært glade i det rare gule bygget, som rommer så mye.

Steder utenfor skolen

Som student innenfor visuelle kunstfag må du lære deg å jobbe med prosjekter rundt omkring. Disse kan være knyttet til tema, til steder eller til hendelser. Fordi vi tenker sånn har vi noen kurs og prosjekter som skjer andre steder enn på skolen, disse varierer fra år til år.

Les mer om kunstnermiljøet vårt